-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41876)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16851)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13938)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7986)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2947)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2854)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2434)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1673)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26081 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

لطفاً د رمورد طريقت صوفيه ،گذر تاريخي وشكل فعلي بخصوص اعتقادات واقعي اهل تصوف توضيح دهيد ؟

پيدايش فرقه صوفيه درتاريخ اسلام بطور دقيق مشخص نيست زيرا تحولات فكري وسير عقايد وآراء تدريجي است لكن از قرن دوم هجري گروه مخصوصي دراسلام پيدا شدند كه به خاطر لباس ، روش وسكونت خاص ، گوشه نشيني ، سختگيري برنفس واعتقاد تام برلطف خداوند ازبقيه مسلمانان ممتاز مي شدند ، مانند ابراهيم ادهم (ابراهيم ابن ادهم ) ،بشر حافي ، معروف كرخي وسفيان ثوري . ..

پس ازآن قريب به پنجاه سال اين كلمه دربسيط گسترش بود ودرآن ايام مقصود ازصوفيه ، جامعه عراق بود مقابل ملامتيه كه عرفاي خراسان بودند ، لكن اين انحصار درقرن چهارم ازميان رفت وهمه عارف مسلكان مسلمان صوفي نام گرفتند.

درقرن سوم هجري تصوف به مرحله رشد وكمال رسيد به طوري كه مي توان گفت تصوف واقعي ازقرن سوم هجري شروع شدهاست وسه تفاوت اساسي باتصوف قرن دوم دارد.

1 ـ دراين عهد تصوف، به تفكر وتدبر بيشتر اهميت مي دهد تابه رياضتهاي شاقه، چنان كه جنيد بغدادي وامثال او زندگي سخت وپرمشقت صوفيان عهد دوم ازقبيل ابراهيم ادهم ورابعه عدويه راكنار گذاشتند وآنرا تنها وسيله اي براي رسيدن به مطلوب دانستند.

2 ـ شيوع افكار وحدت وجودي بدان معني كه اتصال به خدا تنها منظور ومقصود صوفي است .

3 ـ دراين ايام صوفيه به شكل حزب وفرقه خاص درآمدند ومقررات ، رسوم وآداب فرقه اي يافتند . هرحزبي تحت راهنمايي وسرپرستي شيخ يا مرشد وپير قرار گرفت وافكار تازه ازقبيل عشق ، محبت ، عرفان ، معرفت ، فنا ، بقا وامثال آن وارد تصوف شد كهبااصول وافكار قديم يعني زهد وتعبد وطلب ، نجات اخروي وغيره متوازيا پيش مي رفت.





تصوف درمراحل ابتدايي نشو نماي خود بسيار ساده بود وازحدود قرآن وحديث وتشبه به پيامبر گرامي اسلام (ص) واولياي دين وزهد وتعبد ومقدم شمردن آخرت بردنيا تجاوز نمي كرد . سپس اين نظر شدت يافت وبه درجه مبالغه و افراط رسيد. از اين رو از ديدگاه شيعه متصوفه از فرق ضاله محسوب شده و روايات بسياري از ائمة معصومين( در ردّ آنها وارد شده است.

آنگاه به مرور ايام ما يه هاي ذوقي پيدا شد وصوفيان ازمنابع مختلف چيزهايي التقاط كرده به تصوف افزودند سپس به تدريج مفهوم تصوف تغييريافت ودرهرزماني تعريف آن عوض شد وهرمرشدي وپيشوايي بنحو خاصي ازآن تعبير كرد.

اين نكته راهم بايد درنظر داشت كه تصوف مسلكي است پرشور ونهضتي داراي روح حيات وصوفيه عناصر مختلفي را كه ازمنابع متنوع گرفته اند آن رادربوته ذوق مخصوص به خود ذوب كرده بشكل بديعي درآوردند ،چنان كه مولوي رامي توان بهترين مترجم ومعرف افكار فلسفه نوا فلاطوني دانست كه درمثنوي او كه درحكم دائره المعارف عرفا است ، عقايد نوافلاطوني ازقبيل عشق به خدا، وحدت وجود، فيضان وجود ازمبدا اول ، گرفتاري روح درزندان تن ودنيا وبازگشتآن به اصل خود ، عشق ، مشاهده ، تفكر ، سير درخود، وجد ، مستي ، بي خودي و . . .به شكلي بديع پرورش يافته است .



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته ازفرهنگ دهخدا كلمه صوفيه

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.